Als jonge kunstenaar kwam Delvaux vaak in
Roodklooster in Oudergem, om het schilderen van
landschappen te perfectioneren.
Deze verfrissende schilderijen zijn te bewonderen
in de eerste zalen van het Museum in St Idesbald.
Zo suggereert het schilderij La Maison du peintre Bastien (1873-1955), geschilderd door Delvaux in 1920, de bewondering
van de ontluikende kunstenaar voor zijn oudere meester.
Datzelfde jaar, 1920, begon Alfred Bastien te werken aan
een groot Panorama van de Slag om de IJzer.
Dit meesterlijke werk biedt een 360° cirkelvormig zicht op
het hele Belgische front van De Panne tot Ieper,
via Nieuwpoort en Diksmuide.
Het schilderij, dat 14 meter lang en 1,15 meter hoog is,
werd in 1951 gerestaureerd door Bastien en zijn leerlingen.
Het maakt nu deel uit van de collecties
van het Koninklijk Legermuseum.
Door de Antwerpse architect Léon Stynen (1899-1990)
als gesammtkunstwerk opgevat, is het indrukwekkende
gebouw een integratie van verscheidene kunstvormen,
zowel binnenin als buiten rond het Kursaal. Stynen
deed beroep op kunstenaars waaronder Pierre Caille, George Grard, en Paul Delvaux. Deze realiseerde er zijn
eerste en meteen gigantische muurschildering in 1952.