
@ the Paul Delvaux Museum
@ the Paul Delvaux Museum
@ the Paul Delvaux Museum
@ the Paul Delvaux Museum
2021

HET VERHAAL VAN EEN ARTISTIEKE VRIENDSCHAP
Het Paul Delvaux Museum focust elk jaar op een nieuw thema. Tijdens het seizoen '21 hebben we de sterke band tussen George Grard en Paul Delvaux benadrukt. Verspreid over de verschillende zalen van het musueum hebben de beelden van Grard een intieme dialoog aangegaan met de schilderijen van Delvaux.
In de ruimte A place to be seen waar telkens een hedendaagse kunstenaar aan bod komt, stelde de Stichting het werk van Chantal Grard tentoon.
Gelijktijdig was een bezoek aan de vernieuwde scenografie van de permanente collectie van Train World in Brussel die in dialoog trad met werken van Paul Delvaux die door de Stichting in bruikleen werden gegeven, een absolute aanrader.
Paul Delvaux, Nu sur la plage (Naakt op het strand), 1935 / George Grard, De Zee, 1952-1955.

Tijdens het seizoen '20 werd de tijdelijke tentoonstelling gewijd aan de bijzondere en magistrale fresco’s die Delvaux maakte voor het Brusselse huis van Gilbert Périer, voorzitter van Sabena.
Op de tentoonstelling waren talrijke voorontwerpen te zien die de kunstenaar voor deze opdracht, uitgevoerd tussen 1954 en1956, maakte.
Het was een ideale gelegenheid om op een didactische manier nader kennis te maken met deze fresco’s waarin vooral grote figuren uit de oudheid aan bod komen.
Maison Périer, La bibliothèque, 1954
(Maison Périer, de bibliotheek)
Voorbereidende schets. Potlood, Oost-Indische inkt en aquarel op papier
38 x 74,5 cm
© Foundation Paul Delvaux Collection
2018
Een introspectieve blik met de crayonmanier vormt het sluitstuk van de cyclus van drie tentoonstellingen die het Museum wijdde aan de prentkunst van Paul Delvaux. Dit luik is een ode aan de vitaliteit van de kunstenaar, die zich op het einde van zijn leven toelegde op een voor hem nieuwe techniek. Aangemoedigd door zijn neef Charles Van Deun, hervond Delvaux in de zogenaamde 'crayonmanier' hetzelfde plezier dat hij altijd aan het tekenen had beleefd.
Deze prenten in vernis mou geven ons een inzicht in de manier waarop Delvaux toen terugblikte op zijn werk uit het verleden. De tentoonstelling toont opvallende verwantschappen met vroegere werken en benadrukt het belang van antieke bronnen als creatieve visvijver. Deze intimistische prenten, die de laatste werken – de dessins de Mémoires (Tekeningen uit het geheugen) – aankondigen, bieden de bezoeker vooral de gelegenheid om zich te verdiepen in de bijzondere wereld van Delvaux.