


Exclusief: we geven een preview van Emma Wills' allereerste album: Serenades of Spain!
Je kunt Emma niet alleen live horen, maar je kunt ook haar cd kopen, die exclusief op deze avond verkrijgbaar is, voordat deze op 5 september officieel wordt uitgebracht. Emma zal de exemplaren signeren.
Mis deze uitzonderlijke muzikale avond niet!
Serenades of Spain - CD - Emma Wills
Spanje en de gitaar – een onafscheidelijk duo. Serenades of Spain gaat verder dan de clichés en onthult het rijke muzikale erfgoed van zowel het land als de gitaar. Het album neemt de luisteraar mee op reis langs drie gitaren: barokgitaar, romantische gitaar en klassieke gitaar – zowel solo als in duo met zang of cello. Met werken van Spaanse componisten en van componisten die zich door Spanje lieten inspireren, brengt dit album een mix van Vlaamse renaissancemuziek aan het hof, barokdansen, expressieve romantiek, neocasticismo, impressionistische kleuren en folklore – een levendig mozaïek van de Spaanse muziekgeschiedenis en de gitaar.
De Belgische gitariste, Emma Wills, concerteerde reeds op vooraanstaande nationale en internationale podia waaronder een uitverkochte première in de Stadsschouwburg van Brugge voor het Musique Antique Festival Brugge, vier keer voor het Musica Devina Festival, Walden festival, het Tsjechische Concentus Moraviae, het Duitse Festival Neuburg an der Donau Barock bis Rock, het Schotse Ullapool Guitarfestival, Grand Manège Namur Concert Hall, AMUZ, tal van uitverkochte cultuurcentra doorheen België, en in 2025 speelt ze ook haar solodebuut in de befaamde Henry Le Boeuf zaal in BOZAR. Op 5 september 2025 komt haar eerste solo album ‘Serenades of Spain’ uit.
Emma Wills heeft snel naam gemaakt als een van de meest uitmuntende en innovatieve gitaristen van haar generatie. In 2022 werd ze erkend als een Beloftevolle jonge muzikant in de De Twintigers serie door radiozender Klara en het jaar daarop ontving ze de titel Laureate 2023 van de Belgische Stichting Vocatio voor haar roeping om vergeten romantisch gitaarrepertoire op historische instrumenten te doen herleven. Ze is ook Ambassadrice voor de historische gitaar bij het Belgische muziekinstrumentenmuseum, Museum Vleeshuis.
Emma is de gitariste van Duo Como (met accordeonist Sebastian Enriques), Duo Leora (met sopraan Fleur Strijbos), Duo Octavie & Emma (met Canadese celiste Octavie Dostaler-Lalonde), en maakt deel uit van het Delta Barok Ensemble. Ze werkte ook al samen met An Pierlé, Muziektheater Transparant, en méér.
Jeudi 24 juli 2025 - 19u00
Paul Delvaux musueum
17 euros/p.p.
Inschrijving per tel: +32 (0) 58 52 12 29 of
per e-mail:
info@delvauxmuseum.be



Mieke Vanhaute (Kortrijk 1948) werd geboren in een muzikale familie. Haar vader was orgelist. Na studies aan het Kortrijkse conservatorium bij Mevr. M. Boedts – Van Neste (piano), P. Van Eechaute en A. Vanhaute (harmonie) trok zij voor haar professionele opleiding naar het KMC in Brussel en daarna voor vervolmaking naar Frankrijk en Polen. Ze had het voorrecht te mogen werken met vooraanstaande musici met internationale faam als E. Del Pueyo, (piano) en J. Leduc, V. Legley, T. Aubin, W. Lutoslawski, (compositie) en P. Dervaux (orkestdirectie).
Mieke Vanhaute ontpopte zich als een veelzijdige musicus, op verschillende terreinen actief.
Op 16-jarige leeftijd debuteerde zij als soliste in het pianoconcerto van Schumann en concerteerde in binnen- en buitenland als pianiste en dirigente.
In een vroeger leven was zij meer dan 35 jaar artistiek-pedagogisch actief als directeur DKO en als hoofdleraar contrapunt en fuga aan het KMC Gent. Ze profileerde zich als ontwerper van originele projecten als Aïs, “Betje Trompet”-stoet, la Barca di Suoni, ea., van soundscapes, gaf masterclasses en lezingen op internationale festivals en colloquia in o.a. de USA, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, is organisator van de internationale IVME-compositiewedstrijd en jurylid in nationale en internationale wedstrijden.
Als componiste is ze nog steeds een bedrijvige bij.
Ze is en was ook één van de weinige vrouwelijke componisten van haar generatie in Vlaanderen en bij uitbreiding in België.
Haar werken werden en worden gecreëerd en uitgevoerd op belangrijke podia in Europa en ook in Australië, USA, Turkije, enz. door gerenommeerde dirigenten en musici als S. Cambreling, M. Tabachnik, laureaten van de Koningin Elisabeth wedstrijd, Brussels Philharmonic en gecapteerd door Vlaamse en buitenlandse radiozenders.
Haar composities getuigen van een natuurlijke zin voor contrapunt en een permanente aandacht voor de kleurrijke subtiliteit en de sobere, maar intense uitdrukkingskracht van de klank zelf.
De harmonische taal, beïnvloed door gebruik van Messiaense modi, evolueert naar zelfstandige kleur-elementen. Uit melodische gegevens als vertrekpunt, contrapuntisch en seriëel verwerkt, ontstaan horizontale en verticale klankstructuren, die zich opnieuw melodisch ontrafelen.
Zij is ook geboeid door differentiatie van de klank en experimenteert met niet alledaagse klankbronnen, die ze ook gebruikt bij de creatie van soundscapes.
Haar oeuvre omvat solowerken, liederen, kamermuziekwerken voor diverse bezettingen, koorwerken en werken voor ensembles en voor symfonisch orkest, en soundscapes.