Viool
Veronique De Raedemaeker (1996) is een Belgische violiste, die in Kôln woont. Ze is laureaat van verschillende nationale en internationale viool- en kamermuziekwedstrijden, waaronder Young Belgian Talent, Internationaler Anton Rubinstein Wettbewerb, Concours Breughel, Belfius Classics, interner Kammermusikwettbewerb HfMT Köln, Internationaler Violinwettbewerb der Kulturstiftung Hohenlohe en Vieuxtemps Concours.
Van 2020 – 2022 was ze beurshouder van de Werner Richard Dr. Carl Dörken Stiftung, die haar selecteerde voor de concerttournee “Best of NRW” in 2021. Ze is artist in residence van SWUK 2022-2023.
Veronique begon haar vioolstudie bij Francis Reusens aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans in Lier. Na haar studie Grieks – Wiskunde, die ze combineerde met “Jong Conservatorium”, studeerde ze in 2016 af aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen met een Bachelor of Music bij Alissa Margulis.
Onder leiding van Barnabás Kelemen behaalde ze de hoogste onderscheiding voor de masterstudie Vioolsolo en Neue Musik aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln, waar ze in 2023 in de klas van Mikhail Ovrutsky de graad Konzertexamen met “summa cum laude” afsloot.
Parallel leerde ze van gerenommeerde musici zoals Philippe Graffin aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, Ivry Gitlis, Julia Fisher, Tatiana Samouil, David Quiggle, Frank Peter Zimmerman, Pavel Vernikov, Paulo Álvares, Görgyi Pauk, András Keller en nam deel aan masterclasses in het Verbier Festival, Lugano Festival, Schiermonnikoog Young Talent Festival, Festival Académie Ravel, Budapest Festival Academy, Musica Mundi e. a.
Veronique werd de afgelopen jaren uitgenodigd voor optredens op het Klavierfestival Ruhr, Arte Amanti Festival, Festival Rencontres musicales internationales Enghien en Acht Brücken Festival Köln. Recente optredens omvatten vioolconcerti van Beethoven, Mendelssohn en Brahms, solo optredens met het Köln Sinfonietta, Gödölö Symfonieorkest, Oost-Vlaams Symfonieorkest en de Russische Kamerfilharmonie Sint-Petersburg.
Ze trad op in concertzalen als Flagey & Bozar Brussel, Amuz Antwerpen, Miry & De Bijloke Gent, Philharmonie Keulen, WDR Funkhaus en Tonhalle Düsseldorf. In november 2023 speelt ze het Tripelconcerto van Beethoven in de Elisabethzaal in Antwerpen.
Als gepassioneerd kamermusicus treedt ze regelmatig op met haar eigen ensembles – Trio Gilu, Oreneta Kammerensemble, ÉRMA Ensemble en in duo met pianist Alexander Declercq (Duo Altiler) en Anton Gerzenberg en met harpiste Mathilde Wauters.
Haar CD Malinconia met werken van Prokofiev en Ysaÿe werd geprezen voor de “klankrijkdom en instinctief mooie frasering” en werd in 2020 door de radio Klara bekroond met de Keuze van Klara.
In 2022 bracht ze met haar Trio Gilu de CD “Garland – Songs for Soprano, Violin and Harp” uit en in 2023 de single “Bach and Berio – a dyptich”. Al haar publicaties zijn uitgebracht door Etcetera Records.
Haar fascinatie voor nieuwe muziek geeft haar de mogelijkheid om samen te werken met hedendaagse componisten zoals Unsuk Chin, Helmut Lachenmann, Heinz Holliger en vele anderen. Ze is een van de oprichters van het ÉRMA Ensemble dat ondersteund wordt door Deutscher Musikrat en gespecialiseerd is in nieuwe muziek.
Veronique speelt op een viool van Stefan-Peter Greiner (Bonn 2005), ter beschikking gesteld door Yehudi Menuhin Live Music Now Köln e.V..
• J.S. Bach, Chaconne in re klein BWV 1004- 15'
• E. Ysaÿe, Ballade solo sonate nr 3 Opus 27- 7'
• K. Saariaho, Nocturne - 5'
• R. De Gheselle, Finite Infinity - 7'
• C. Lopes, Codáx - 6'
• M. Vanhaute, Delvaux klankkaart 2 - 5'
• G. De Praetere, In Nocte Consilium - 6'
• W. Westerlinck, - 3’
Donderdag 25 juli - 19u00
Paul Delvaux Museum, Sint-Idesbald
16 euro/p.p.
Inschrijving per tel: +32 (0) 58 52 12 29 of
per e-mail:
info@delvauxmuseum.be
Geert De Praetere genoot een instrumentale opleiding als trombonist aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel. Begin de jaren 80 behaalde hij eerste prijzen harmonie, contrapunt en fuga aan het toenmalig KMC van Gent in de klas Mieke Van Haute. Verder behaalde hij ondermeer een 'premier prix de composition' aan het Conservatoire Royale de Mons bij Claude Ledoux en een master na master diploma compositie - optie symfonische muziek aan het KMC Brussel bij Jan Van Landeghem.
In de evolutie van GDP hebben een aantal ontmoetingen en ervaringen een belangrijke rol gespeeld. Begin de jaren '90 werd hij voor het eerst geconfronteerd met muziek van spectralisten Tristan Murail, Gérard Grisey, de beweging l'iténéraire, e.a.. Ander belangrijk ankerpunt was de ontdekking van Karel Goeyvaerts' Aquarius. Over deze compositie maakte hij in die periode een eindwerk aan het CRMons. Geert was er door gefascineerd en had het gevoel dat hij iets ontdekte waar hij al heel lang naar op zoek was; nl. muziek die de spiritualiteit van onze tijd verklankt.
In zijn compositieprocessen gaat Geert vaak op zoek binnen in de klank zelf en houdt hierbij rekening met aspecten toonhoogte, duur en luidsterkte, waarbij harmonie als het ware drie-dimensioneel wordt. Geregeld maakt hij gebruik van Karnatische en Afrikaanse ritmes. Het werd vanaf dan ook duidelijk dat computerondersteuning noodzakelijk zou zijn om muzikale materialen te kunnen genereren die zijn taal in een nieuwe richting zou kunnen ontwikkelen.
Vanuit deze interesse ontdekte hij het IRCAM - Paris; Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique, waar hij nog steeds lid is van het Forum logiciels. GDP is lid het IRCAM - Paris : Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique. Hij volgde diverse stages bij o.a. Philippe Manoury, Karim Haddad, Phillipe Leroux. Diverse vormen van serendipiteit kwamen in die tijd op zijn pad.
Zijn belangrijkste symfonische werken zijn:
Twintig jaar lang was Geert De Praetere leraar aan de Academie te Ronse en in 2000 werd hij directeur van de SAMWD Oudenaarde.
Momenteel is hij titularis organist en koorleider aan de St.-Hermesbasiliek Ronse
Mieke Vanhaute (Kortrijk 1948) werd geboren in een muzikale familie. Haar vader was orgelist. Na studies aan het Kortrijkse conservatorium bij Mevr. M. Boedts – Van Neste (piano), P. Van Eechaute en A. Vanhaute (harmonie) trok zij voor haar professionele opleiding naar het KMC in Brussel en daarna voor vervolmaking naar Frankrijk en Polen. Ze had het voorrecht te mogen werken met vooraanstaande musici met internationale faam als E. Del Pueyo, (piano) en J. Leduc, V. Legley, T. Aubin, W. Lutoslawski, (compositie) en P. Dervaux (orkestdirectie).
Mieke Vanhaute ontpopte zich als een veelzijdige musicus, op verschillende terreinen actief.
Op 16-jarige leeftijd debuteerde zij als soliste in het pianoconcerto van Schumann en concerteerde in binnen- en buitenland als pianiste en dirigente.
In een vroeger leven was zij meer dan 35 jaar artistiek-pedagogisch actief als directeur DKO en als hoofdleraar contrapunt en fuga aan het KMC Gent. Ze profileerde zich als ontwerper van originele projecten als Aïs, “Betje Trompet”-stoet, la Barca di Suoni, ea., van soundscapes, gaf masterclasses en lezingen op internationale festivals en colloquia in o.a. de USA, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, is organisator van de internationale IVME-compositiewedstrijd en jurylid in nationale en internationale wedstrijden.
Als componiste is ze nog steeds een bedrijvige bij.
Ze is en was ook één van de weinige vrouwelijke componisten van haar generatie in Vlaanderen en bij uitbreiding in België.
Haar werken werden en worden gecreëerd en uitgevoerd op belangrijke podia in Europa en ook in Australië, USA, Turkije, enz. door gerenommeerde dirigenten en musici als S. Cambreling, M. Tabachnik, laureaten van de Koningin Elisabeth wedstrijd, Brussels Philharmonic en gecapteerd door Vlaamse en buitenlandse radiozenders.
Haar composities getuigen van een natuurlijke zin voor contrapunt en een permanente aandacht voor de kleurrijke subtiliteit en de sobere, maar intense uitdrukkingskracht van de klank zelf.
De harmonische taal, beïnvloed door gebruik van Messiaense modi, evolueert naar zelfstandige kleur-elementen. Uit melodische gegevens als vertrekpunt, contrapuntisch en seriëel verwerkt, ontstaan horizontale en verticale klankstructuren, die zich opnieuw melodisch ontrafelen.
Zij is ook geboeid door differentiatie van de klank en experimenteert met niet alledaagse klankbronnen, die ze ook gebruikt bij de creatie van soundscapes.
Haar oeuvre omvat solowerken, liederen, kamermuziekwerken voor diverse bezettingen, koorwerken en werken voor ensembles en voor symfonisch orkest, en soundscapes.