Nele Tiebout, in 1991 in België geboren, is een van de meest talentrijke ‘klassieke’ saxofonisten van de jongere generatie. Ze studeerde aan ‘le Conservatoire à Rayonnenment Régional de Versailles et de Boulogne-Billancourt’ en aan het Koninklijk Muziekconservatorium in Brussel waar ze de Meestergraad met de grootste onderscheiding behaalde.
Ze studeerde er bij gerenommeerde saxofonisten als Vincent David, Jean-Michel Goury, Sirmin Diricq, Alain Crépin, Norbert Nozy.
Haar rijk gevuld palmares vermeldt ettelijke prijzen in nationale en internationale wedstrijden. Ze werd o.a. laureate van de Horlet Daspens-prijs, een prestigieuse beurs, toegekend aan de meest beloftevolle musici, en behaalde de 1ste prijs in Dexia-classics, de 2de prijs in de A. Sax-wedstrijd, de 3de prijs in het internationaal concours in Kerkrade, de 1ste prijs in ‘Concours internationale de saxophone d’or’ (Odessa), de 2de prijs in ‘Concours international A. Sax (L’Haÿ-les-Roses) , de 5de prijs in de internationale saxofoonwedstrijd in Nova Garice en de Supernova-prijs (Klara)
Zowel als soliste als in kamermuziekverband legde ze een boeiend en uniek internationaal parcours af. Ze speelde o.a. met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, het Belgrado Strijkersorkest, het Philharmonisch orkest van Odessa, Ictus, Brussels Philharmonic, Gustav Mahler Jugend Orchester.
Ze is momenteel leraar aan het Conservatoire Royal de Liège en heeft ook nog een passie voor kamermuziek. Kortom een artistieke bezige bij!
Als een uitzonderlijk geëngageerde musicus maakt ze van ieder concert een belevenis, een beleving, een festijn.
Bart Van Beneden
Saxofonist, orkestrator, dirigent Bart Van Beneden genoot zijn opleiding aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel, waar hij zich, na zijn opleiding bij N. Nozy, perfectioneerde bij befaamde saxofonisten als Vincent David, Arno Bornkamp, Miha Rogina en Simon Diricq.
Daarna studeerde hij orkestdirectie bij Robin Engelen (CRB) en volgde intensieve masterclasses bij topdirigenten als Mark Laycock en Jorma Panula.
Hij werkte samen met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, de strijkers van het Philharmonisch Orkest van Belgrado en de Zuid-Deense Philharmonie
Hij treedt regelmatig op als solist of in ensembles in binnen- en buitenland op internationale festivals.
Op belangrijke internationale wedstrijden scoorde hij heel hoog: eerste prijs op de vierde Internationale solistenwedstrijd in Kerkrade (Nederland), derde prijs op de internationale gouden saxofoonwedstrijd in Odessa (Oekraïne), winnaar van de Youth Classic Competition van Klara, de eerste prijs in Nationale Adolphe Sax Competition voor ensembles en de eerste prijs in Europese wedstrijd voor kamermuziek in Luxemburg.
Met het saxofoonkwartet Scarbo zet hij zich, samen met Nele Tiebout in voor creaties van hedendaagse werken en mulidisciplinaire projecten.
Reeds van jongsaf toonde Bart een grote belangstelling voor orkestdirectie. In verschillende internationale wedstrijden voor dirigenten met meer dan honderd deelnemers werd hij finalist.
Donderdag 26 september - 19u00
Paul Delvaux Museum, Sint-Idesbald
16 euro/p.p.
Inschrijving per tel: +32 (0) 58 52 12 29 of
per e-mail:
info@delvauxmuseum.be
Pieter Schuermans genoot zijn muzikale opleiding aan het Lemmensinstituut, waar hij o.a. compositie volgde bij L. Van Hove. Hij is een veelzijdig componist en musicus. Als belangrijkste diploma's behaalde hij er Masters in Muziek voor de disciplines Compositie, Contrabas, Dwarsfluit en Symfonische Directie. Hij vervolgde zijn studies in Gent aan het Orpheus Instituut en in het buitenland.
Hij behaalde zijn PhD aan de KU Leuven met het proefschrift "Chaotic Pulse, Pulsating Chaos" en een begeleidend artistiek portfolio. Als uitvoerend musicus speelde hij in zowat alle vooraanstaande ensembles en orkesten in Vlaanderen. Hij was jarenlang de vaste contrabassist van het Collegium Instrumentale Brugense, waarmee hij talrijke buitenlandse concertreizen en CD-opnames realiseerde.
Pieter Schuermans richtte eaRis company op, een gezelschap gewijd aan interdisciplinariteit. Hij componeerde en regisseerde de voorstelling Looking Through Eardrums, met dans, jongleren en muziek, en leidde eaRis company doorheen Europa met optredens in Parijs, Wenen, Brescia, Leipzig, Stockholm, etc., tot in het hoge noorden van Zweden.
Veel van Schuermans’ werken zijn gecomponeerd vanuit het concept van interactie tussen muziek en beweging. Een levendige ritmische organisatie en een ongedwongen compositorische schrijfwijze, waarbij ingespeeld wordt op de bewegingskunst, zijn de parameters die de composities zullen kenmerken. Iedere compositie ontwikkelt haar eigen logica waardoor het werk een organische opbouw zal verkrijgen. Aan deze spontane muzikale ontwikkeling gaat evenwel steeds een nauwgezette voorbereiding van de muzikale structuur vooraf. Compositorisch is de muzikale inbreng in de interactieve werken divers.
Naast het belang van de ritmische organisatie speelt in het werk van Schuermans ook de toonhoogteorganisatie een rol. Schuermans componeert atonale muziek. Hij hanteert hierbij het principe dat niet alle twaalf tonen gelijkwaardig aan elkaar zijn. Het idee om aan alle twaalf tonen eenzelfde belang toe te kennen vindt Schuermans een niet-inspirerende gedachte. Hij creëert dan ook een hiërarchie in de toonhoogteorganisatie. Compositorisch krijgt dit gestalte middels het creëren van een klankveld rondom een centrale toon.
Mieke Vanhaute (Kortrijk 1948) werd geboren in een muzikale familie. Haar vader was orgelist. Na studies aan het Kortrijkse conservatorium bij Mevr. M. Boedts – Van Neste (piano), P. Van Eechaute en A. Vanhaute (harmonie) trok zij voor haar professionele opleiding naar het KMC in Brussel en daarna voor vervolmaking naar Frankrijk en Polen. Ze had het voorrecht te mogen werken met vooraanstaande musici met internationale faam als E. Del Pueyo, (piano) en J. Leduc, V. Legley, T. Aubin, W. Lutoslawski, (compositie) en P. Dervaux (orkestdirectie).
Mieke Vanhaute ontpopte zich als een veelzijdige musicus, op verschillende terreinen actief.
Op 16-jarige leeftijd debuteerde zij als soliste in het pianoconcerto van Schumann en concerteerde in binnen- en buitenland als pianiste en dirigente.
In een vroeger leven was zij meer dan 35 jaar artistiek-pedagogisch actief als directeur DKO en als hoofdleraar contrapunt en fuga aan het KMC Gent. Ze profileerde zich als ontwerper van originele projecten als Aïs, “Betje Trompet”-stoet, la Barca di Suoni, ea., van soundscapes, gaf masterclasses en lezingen op internationale festivals en colloquia in o.a. de USA, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, is organisator van de internationale IVME-compositiewedstrijd en jurylid in nationale en internationale wedstrijden.
Als componiste is ze nog steeds een bedrijvige bij.
Ze is en was ook één van de weinige vrouwelijke componisten van haar generatie in Vlaanderen en bij uitbreiding in België.
Haar werken werden en worden gecreëerd en uitgevoerd op belangrijke podia in Europa en ook in Australië, USA, Turkije, enz. door gerenommeerde dirigenten en musici als S. Cambreling, M. Tabachnik, laureaten van de Koningin Elisabeth wedstrijd, Brussels Philharmonic en gecapteerd door Vlaamse en buitenlandse radiozenders.
Haar composities getuigen van een natuurlijke zin voor contrapunt en een permanente aandacht voor de kleurrijke subtiliteit en de sobere, maar intense uitdrukkingskracht van de klank zelf.
De harmonische taal, beïnvloed door gebruik van Messiaense modi, evolueert naar zelfstandige kleur-elementen. Uit melodische gegevens als vertrekpunt, contrapuntisch en seriëel verwerkt, ontstaan horizontale en verticale klankstructuren, die zich opnieuw melodisch ontrafelen.
Zij is ook geboeid door differentiatie van de klank en experimenteert met niet alledaagse klankbronnen, die ze ook gebruikt bij de creatie van soundscapes.
Haar oeuvre omvat solowerken, liederen, kamermuziekwerken voor diverse bezettingen, koorwerken en werken voor ensembles en voor symfonisch orkest, en soundscapes.